סיפור מקרה – על בעיות שינה וזכרון לא מודע

נ' הגיעה אלי אחרי כ- 7 שנים ללא שינה כמעט. מאז שהבן הגדול שלה בן שנה, נ' איבדה את היכולת לישון. היא ישנה במצטבר 3 שעות בלילה, מתקשה להירדם ומתעוררת הרבה פעמים, כשהיא מודאגת לגבי הילד וחייבת לבדוק מה איתו.

כשהילד היה בן 3 השינה השתפרה קצת, אבל אז נולדה ילדה נוספת, וכשמלאו לה שנה, נ' שוב התקשתה  לישון. כולנו מכירים את המחיר של חוסר שינה: עצבנות, חוסר סבלנות, קשיים בריכוז, רעב מוגבר ועוד.  

על פניו מדובר בדאגה פשוטה ומובנת לילד. אבל למה דווקא אחרי שנה? הרי עד לרגע הזה היא ישנה מצוין, כמו שישנה כל החיים. מה השתנה?

לטפל במקור ולא בסימפטום
אחד היתרונות הגדולים של פרחי באך הוא הטיפול בסיבה ולא בסימפטום. וחוסר שינה הוא סימפטום, שצריך לבדוק מה גורם לו.

פרחי באך הם לא כדור שינה, לא גורמים להירדמות ולא לשינה רציפה. מה שהם כן עושים זה לטפל בגורם לחוסר השינה. בדרך כלל, אצל מבוגרים, יהיה מדובר בסטרס כזה או אחר, בדאגות שונות ובטרדות משונות שמעסיקות אותנו ולא מרפות.   

ולא, התמציות לא מעלימות את הדאגות והטרדות מהחיים שלנו, אבל הן כן משנות את היסח שלנו אליהן ומאפשרות לנו להתמודד הרבה יותר טוב עם מה שיש לנו להתמודד איתו, ולכולנו יש. 

אז מה גרם לחוסר השינה של נ'?
במקרה של נ', האבחון העלה הרבה יותר מסטרס "פשוט".
כשנ' הייתה בת שנה, אחת האחיות הגדולות שלה הייתה קורבן לגילוי עריות והוקפה מינית בלילות.
נ' התינוקת לימדה את עצמה לישון ממש עמוק וממש טוב כדי לא להיו מודעת לזוועות שקורות סביבה, והיא לא זוכרת הדברים, כמובן.

אבל כשלבן שלה מלאה שנה, נ' הפסיקה לישון.
לתת המודע שלה הייתה ידיעה ברורה שדברים רעים מתרחשים בלילה, וגיל שנה היה הטריגר שהפעיל את החרדה הלא מודעת הזאת.

סוף טוב, בערך
במקרה של נ', השיחה שהתעוררה בעקבות בחירת התמציות והאבחון ובקבוק אחד שהיא לקחה הביתה, הספיקו כדי שהיא תחזור לישון, אז לפחות מהבחינה הזאת לסיפור של נ' היה סוף טוב.

והערה קטנה לסיום
תת המודע שלנו מדבר אלינו בהמון דרכים, כל הזמן. לכל דבר יש גורם רגשי-נפשי, ובדרך כלל אלה מסרים – ואזהרות- מהתת מודע על הדרך שלנו, על הבחירות שלנו ועל הפעולות שלנו. כשאנחנו עושים משהו שלא נכון לנו, תת המודע שלנו מתריע. ממש כדאי ללמוד להקשיב לו. 

 

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דברי איתי בוואטסאפ whatsapp