סיפור מקרה – תינוק שלא ישן ואמא עייפה

 

"הוא לא ישן ואני מתמוטטת מעייפות."
נשמע לך מוכר?
 

א' היא אחת מהמטופלות הראשונות שלי. הכרנו במכללה בה שתינו למדנו רפואה משלימה ולאורך השנים טיפלנו זו בזו הדדית. מאז שנולדו לה ילדים, א' מגיעה אלי במקרים בהם היא צריכה עזרה איתם או חושבת שהם צריכים טיפול.

באחת הפעמים האלה היא הגיעה אלי עם הבן הבכור שלה, שהיה אז בן שנתיים בערך, ואמרה לי: "הוא לא ישן ואני כבר מתמוטטת מעייפות. הוא מתעורר עשרות פעמים בלילה ולא מוכן להיות לבד. אני לא יודעת מה לעשות".

מצוקת העייפות של אמהות צעירות ברורה לי, גם אני הייתי כזאת פעם, אבל מצב כזה של התעוררויות חוזרות בלילה וחוסר מוכנות לחזור לישון הוא קשוח, וצריך לבדוק למה זה קורה.

בחרתי את התמציות בזמן שהילד משחק לידנו, והתחלנו לדבר על מה שעולה מהבחירה.

ככל שדיברנו יותר ככה היה ברור יותר שמדובר על האמא ולא על הילד.

המתח שגורם לילד להתעורר הוא שלה.

למה זה קורה?
כשהילד ברחם הקשר בין האמא לעובר ברור (אני מקווה). הוא חווה מה שהיא חווה, פיזית וריגשית, וכל מה שעובר עליה משפיע עליו. אבל אחרי הלידה??

למעשה, אמא וילד/ה ממשיכים לחלוק גוף אנרגטי אחד עד גיל 3 (ואני מתנצלת על השימוש בגוף זכר דווקא, זה יותר נוח לצרכי כתיבה וקריאה). כלומר, עד גיל 3 הילד ממשיך לחוות רגשית בצורה לא מודעת את מה שאמא חווה רגשית, ומה שעובר עליה עובר גם עליו.

אפקט המראה
בפסיכותרפיה יש מונח שנקרא "אפקט המראה", שמשמעותו שהילדים משקפים אותנו, ההורים. כשאנחנו עצבניים גם הם עצבניים, וכשאנחנו רגועים גם הם רוגעים. זה נכון לכל גיל כמעט, ולפני גיל 3 זה נכון אפילו יותר.

לתינוקות ופעוטות אין הרבה דברים שמטרידים אותם. עייפות, רעב, צמא וכאב. בעיות שינה יכולות לנבוע מכל אחת מהסיבות האלה כמובן. למעשה, אחת הבעיות הנפוצות לחוסר שינה אצל  תינוקות הוא אי-נוחות או כאב בבטן כתוצאה ממעבר מהיר מדי למזון מוצק וגיוון גדול מדי של מזון.

אבל אם פסלנו את כל הסיבות הפיזיות, אין שום סיבה להתעוררויות וקשיי שינה אצל ילדים צעירים, וגם אין סיבה אמיתי לעצבנות לא מוסברת במשך היום (שאינה קשורה לאחת הבעיות שציינתי).

או שהם משקפים את מצב הרוח שלנו או שהם מבטאים את מה שאנחנו מדחיקות או לא רוצות לבטא. תת המודע של אמא קשור לתת המודע של הילד באופן מוחלט, והילדים חשים אותנו בכל רגע ורגע, גם כשאנחנו לא מודעות לזה בעצמנו וגם כשהם ישנים. או לא ישנים.

אז הוא ישן או לא ישן בסוף?
נדיר שאני נותנת בקבוק פרחי באך לילד מתחת לגיל 3, וברוב המוחלט של המקרים מי שתקבל את הבקבוק הטיפולי זו האמא. לאור כל מה שנכתב זה ברור 
😊.

גם במקרה של א' והבן שלה מי שקיבלה את הבקבוק זו א' בעצמה, ואחרי 4 ימים של לקיחת התמציות הילד חזר לישון, פשוט כי היא נרגעה ממה שעבר עליה.

לא תמיד זה קורה כל כך מהר, ובכל מקרה מומלץ לסיים את הטיפות עד הסוף, אבל לפעמים לטפל בבעיות שינה של ילדים זה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לנו.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דברי איתי בוואטסאפ whatsapp