מה זה בכלל פרחי באך?

שיטת הריפוי "פרחי באך" נקראת על שמו של האדם שגילה אותה – אדוארד באך, שהיה רופא והומיאופת. הגישה של ד"ר באך הייתה הוליסטית, כלומר טיפל באדם שמולו ולא בסימפטומים של המחלה. על מהלך גילוי התמציות יש גרסאות שונות, אך העובדה שמוסכמת על כולם היא שב- 1930 הוא עזב את מרפאתו בלונדון ועבר לגור באזור כפרי, שם גילה את התמציות הטבעיות שנקראות היום "פרחי באך".

תמצית לכל תכונה
38 התמציות שגילה ד"ר באך מקבילות ל- 38 תכונות בסיסיות שיש לכל אדם. מידת הדומיננטיות של כל תכונה משתנה מאדם לאדם, בהתאם לנתונים מולדים מסוימים ובהתאם לניסיון החיים, חוויות הילדות, הטראומות, התסכולים ומהלך החיים הכללי של על אחד ואחת מאיתנו. החוויות הללו מעצבות את תכונות האופי שלנו ומשפיעות גם על בחירת המקצוע שלנו, בחירת החברים שלנו, בחירת בני הזוג שלנו וכו'.

את התכונות שנעימות לנו ומשרתות את הקשרים החברתיים שלנו אנחנו מקבלים ואוהבים (כמו סבלנות או נחמדות), לחלק מהתכונות אנו זקוקים כדי לשרוד וכדי להגן על עצמנו מפגיעות וכאב (כמו קשיחות או תקיפות), ומחלק מהן אנו מתעלמים.

ההתעלמות שלנו מתכונות מסוימות, או הדחקה שלהן, נוסעת מכך שאנחנו לא יודעים להשתמש בהן נכון, ובגלל שהן לא מאוזנות אצלנו, וכתוצאה מכך הן נחוות לנו כלא נעימות. את זה התמציות משנות.

המהות והתדמית
לכל אחד מאיתנו יש "אני מוקרן", תדמית, שהיא האופי שהחברה סבורה שיש לנו. התדמית מורכבת מהתכונות שמשרתות אותנו בבניית קשרים חברתיים ובהגנה על עצמנו, כי הן התכונות המוקרנות כלפי חוץ. ברוב המקרים התדמית שלנו שונה לחלוטין מהאופי "האמיתי" שלנו, שכולל חולשות, מצוקות ונקודות תורפה, ותכונות שלא נעים לנו להודות שיש לנו, כי אנחנו חוששים להיפגע, ולפעמים קשה לנו להודות בקיומן גם בפני עצמנו. התכונות שאנחנו מחביאים מהעולם הן תכונות שנחשבות "רעות", תכונות שמפריעות לקיום חברתי משותף.

רוב האנשים לא כל כך מודעים להבדל הזה, ומזדהים באופן מוחלט עם האני המוקרן, עם התדמית שלהם. אבל העובדה שאנחנו מסתירים את התכונות או מתעלמים מקיומן לא אומרת שהן לא שם, משפיעות עלינו מהצללים.

הסיבה להסתרת התכונות היא סיבה הישרדותית: כדי לקיים חיים חברתיים אנחנו זקוקים לחוקים וגבולות התנהגות ברורים. כשהיינו ילדים קטנים וראינו צעצוע שרצינו, פשוט ניגשנו ולקחנו אותו, בלי לחשוב על זה שילד אחר שיחק בזה לפנינו, שאולי הצעצוע הזה בכלל שלו. ההתחשבות באחרים היא התנהגות נלמדת ונרכשת, ובמהלך החיים אנחנו לומדים מה כדאי לעשות ומה לא, איזה תכונות כדאי לנו להחצין ואיזה תכונות עדיף להצניע.

הדחקת תכונות, רצונות וצרכים היא כמעט בלתי נמנעת מצד אחד, אך מצד שני היא יוצרת קונפליקט בין הרגש למוח. את המחיר על הקונפליקט הזה משלם הגוף, שדרכו הרגש מודיע למוח שיש בעיה שהוא מתעלם ממנה.

כאן באים לעזרתנו פרחי-באך.

פרחי באך
תמציות הבאך מעודדות אותנו להכיר את עצמנו ואת התכונות הקיימות בתוכנו ומסייעות לנו למצוא את הדרך המאוזנת והחיובית לבטא אותן. כאשר נפתרת הדילמה בין הרגש למוח, נפתרות גם הבעיות הפיזיות.

כאשר לוקחים פרחי-באך, עולות למודעות שלנו התכונות שבדרך כלל אנו רואים בשלילה, אך בעצם צריך ללמוד להסתדר איתן וללמוד כיצד לבטא אותן בצורה חיובית.

פרחי באך עובדים בשני רבדים:
* האחד הוא העלאת המודעות שלנו לתכונת אופי משמעותית שקיימת בנו ולא באה לידי ביטוי או באה לידי ביטוי בצורה "שלילית", שאינה תורמת לנו. כשהמודעות מתעוררת אנחנו יכולים ללמוד איך  להפיק מהתכונה הזו הנאה ולהשתמש בצד החיובי שלה.
* הרובד השני הוא הרמה הזמנית: תכונה מסוימת שבתקופה זו של החיים עולה על פני השטח בגלל מצב שאני נמצא בו. לקיחת פרחי באך מסייעת לתכונות לבוא לידי ביטוי בצורה הטובה והחיוביות ביותר שאפשר, ולעבור גם זמנים קשים.

כמו לכל טיפול, גם לפרחי באך יכולות להיות תגובות או "ריאקציות". הרבה פעמים התגובה הראשונית היא לא "חיובית" כיוון שפתאום אני נתקל בתכונה שאני לא אוהב או לא חשבתי שיש לי, אך תמיד ההתגלות של התכונה היא במידה שאפשר להתמודד עימה. אחרי מספר ימים עד מספר שבועות היחס למצבים, ארועים, רגשות וכו`, משתנה, ופתאום אנחנו מגלים שהבעיה שסבלנו ממנה נפתרה.

בשורה התחתונה, פרחי באך מסייעים לנו להכיר את עצמנו טוב יותר ולחיות בשלום עם עצמנו ועם הסביבה. זה לא יכול להיות דבר רע.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דברי איתי בוואטסאפ whatsapp