פרחי בך לאקזמה? יש דבר כזה

אקזמה היא נגע עורי, שמתבטא ביובש וגירוד, ומי שסובל מאקזמה יודע שהיא יכולה להציק ממש. במקרים קלים האקזמה תופיע באזורים קטנים ותחושת הגירוד תבוא ותלך, ובמקרים קשים במיוחד אזורי הגרד יהיו גדולים, אדומים, יבשים ומגרדים מאוד כל הזמן, ולפעמים גם ידממו. החדשות הטובות הן שזה לא גזירה משמיים ולא חייבים לחיות עם אקזמה.

מה אומרת הרפואה?
הבשורה הטובה ביותר מבחינתי היא שגם הרפואה המערבית המודרנית מכירה היום בהשפעת הנפש והמצבים הרגשיים שאנחנו עוברים על הבריאות שלנו, וגם באתרי קופות החולים כתוב שהאקזמה עלולה להתפרץ ו/או להחמיר בשל מצבי לחץ ומצוקה רגשית.

באתר של קופ"ח מכבי, לדוגמא, מצויין כי יש גורמים גנטיים המעורבים בהתפרצות האקזמה, ומוסיפים שורת גורמים חיצוניים המחמירים אותה כמו אלרגנים שונים (כולל מזון), שינויים הורמונליים (בעיקר אצל נשים), הזעה, עונת החורף ומתח נפשי. גם באתר BEWELL איכילוב מצוין ההקשר של מצב נפשי, מתח וסטרס להופעת האקזמה או להחמרת אקזמה קיימת.

בהמשך ישיר לזה כל ההמלצות הטיפוליות כוללות טיפול נפשי כזה או אחר לצד המשחות הסטנדרטיות, וזה בהחלט משמח.

על הגוף ועל הנפש  
נקודת המבט ההוליסטית אומרת שהגוף והנפש הם מכלול אחד, והכל קשור לאיזון ביניהם.

בגדול, אקזמה היא סוג של אלרגיה (גם לפי הרפואה המערבית) ואלרגיה מתפתחת כאשר אנחנו עוברים חוויה טרואמתית, בדרך כלל בילדות. מה שקובע אם החוויה טראומטית או לא ועד כמה היא טראומתית זה היחס שלנו אליה. האירוע לא חייב להיות משהו איום ונורא והטריגר יכול להיות מעבר לא מוצלח של מסגרת לימודית, מעבר דירה, גירושין של ההורים ועוד.

בזמן החוויה המוח רושם את מצבנו הרגשי הרעוע בהכרח, ואת כל הנתונים שהוא קולט בסביבה: אבקנים באוויר, אבק, הבושם של ההורים, סוג הבד שאני לובש, שיערות של חיות שנמצאות לידי ועוד. בהמשך החיים, אם המוח יזהה שאני במצב רגשי-נפשי דומה או קרוב למצב שבו הייתי בזמן הטראומה, ובנוסף הוא יזהה נוכחות של אחד הפרמטרים הנוספים – הוא ישחרר אלרגיה כאזהרה.

סוג האלרגיה והמיקום שלה משתנים בהתאם לסוג הטראומה, למערכות הגוף הרגישות שלנו ועוד.

עוד על גוף ונפש של אלרגיה אפשר לקרוא כאן

ומה עם האקזמה?
אקזמה היא אלרגיה דלקתית המופיעה על העור. על האלרגיה הסברתי בפסקה הקודמת ובהרחבה במאמר המקושר. ומה עם הדלקת והעור?

דלקת מעידה על דילמה או קונפליקט. מיקומה של הדלקת משתנה בהתאם לסוג הדילמה. דלקת גרון, לדוגמא, מעידה על דילמה הקשורה לביטוי, בעיקר מילולי, ואילו דלקות בדרכי השתן קשורות לרגשות בכלל ולפחדים בפרט, והשליטה בהם.

מיקומה של האקזמה על העור מקשר אותה לקשר שלנו עם הסביבהכי העור הוא האיבר המחבר בינינו לבין הסביבה וגם החוצץ בינינו לבין הסביבה.

לכן, פעמים רבות, אקזמה יכולה לבטא קונפליקט הקשור לקשר שלנו עם אחרים, וכמובן שגם למיקום האקזמה על העור יש משמעות והיא לא מופיעה במקומות רנדומליים , גם אם נראה לנו שכן.

אז איך מטפלים באקזמה?
אקזמה היא אחת הבעיות המציקות האלה שאת/ה פשוט רוצה את ההקלה בהן, ויש לא מעט משחות שנועדו לזה בדיוק. גם המשחות הקונבנציונליות יכולות בהחלט לעזור בהשגת הקלה אבל ההעדפה שלי היא משחות מחומרים טבעיים שאפשר למצוא אצל מטפלים/ות בארומתרפיה, נטורופתיה ועוד.

לרפואה המערבית אין באמת מה להציע לטיפול באקזמה מעבר למשחות שמרגיעות את הגירוי אבל לא באמת מרפאות את האקזמה, ולהמלצה על טיפול נפשי להרגעה, שאני, כמובן, לגמרי בעדו.

אבל גם הטיפול הרגשי בדרך כלל רק מרגיע עכשיו ולא פותר את הבעיה מהשורש. אם נעבור שוב תקופה של סטרס בעתיד, האקזמה תחזור. כדי לפתור את העניין מהשורש ולהיפטר מהאקזמה אחת ולתמיד צריך לגעת בטראומות שמעירות את האקזמה ולשחרר אותן.

אני מאמינה שאת השינוי הזה אפשר ליצור בטיפולים טבעיים שונים, וכן בטיפול פסיכותרפי ארוך טווח משמעותי, אבל הדרך המועדפת עלי היא, כמובן, פרחי באך. הטיפול בתמציות לא מרגיע את התודעה שלנו אלא נוגע בחוויית הטראומה ושמעירה את האלרגיה ופותר אותה, כך שלגוף כבר אין צורך באלרגיה כתמרור אזהרה.

הטיפול בפרחי באך מדלג על רמת המודעות שלנו ומטפל ישירות בשורש הדברים, בלי שאנחנו צריכים בהכרח להתעמת ולהתחכך בקשיים ובפחדים שלנו. הטיפות משנות את ההתייחסות שלנו לעצמנו ולעולם ומשנות את נקודת המבט שלנו על החיים. אחרי הטיפול אנחנו רואים בצורה שונה את העבר שלנו ואת ההווה. נקודת המבט החדשה שלנו תהיה בריאה יותר, מאוזנת יותר ונכונה יותר עבורנו, ותאפשר לנו לראות בצורה נכונה יותר מאוזנת יותר ובריאה יותר עבורנו גם את כל מה שיקרה איתנו בעתיד.

ברגע שנקודת המבט שלנו משתנה, מה שחווינו כטראומה כבר איננו טראומה, וכשאין טראומה הגוף לא צריך להזהיר אותנו ממצב מסוכן שמתקרב. אם המצב לא מסוכן ומצבנו הרגשי לא פגיע – אין אלרגיה וגם לא תהיה שוב.

עוד הסבר על מה זה פרחי באך אפשר לקרוא כאן
וקצת יותר על האנרגיה שבהם ואיך היא עובדת אפשר לקרוא כאן

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דברי איתי בוואטסאפ whatsapp